2013. július 14., vasárnap

Fekete szúnyoglárva

Aligha tévedek nagyot,amikor azt állítom hogy ezt az élőeleséget valamennyi akvarista ismerheti-előfordulnak esővizes hordókban, kis pocsolyákban éppúgy,mint árvizek után visszamaradt vízállásokban.A Dunán idén levonult hatalmas árhullám okán még olyanok is kapcsolatba kerülhetnek velük,akiknek abszolút semmi érdeklődésük nem volt eddig feléjük-és csak a kellemetlenkedő rovarokat látják bennük.Tény hogy igen kellemetlen vérszívó rovarok fejlődhetnek ki belőlük,mi akvaristák azonban kicsit más szemmel is nézünk rájuk.
E bejegyzésemben kívánom rögzíteni mindazt,amit eddigi tapasztalataim mondatnak velem-ugyanakkor eltekintek a tudományos nevek,és a mélyebb ismereteket célzó szakszöveg ismertetésétől.Nézetem szerint magatok is rátaláltok a csípő szúnyogok családfájára,az pedig csak nagyon keveseket érdekel hogy pontosan milyen szúnyog lárváját "tenyésztjük" éppen.Mint előbb is jeleztem:e blog nem célozza a szúnyogok meghatározását,és nem is kívánok "idegen anyagot" felhasználni....a képek között azonban fellelhetőek lesznek a neten már megtalálható fényképek,ezzel szeretném megkönnyíteni a könnyebb felismerésüket.
Azonnal nézzünk is egy ilyet,hiszen már most időszerű hogy tudjátok pontosan mely lárváról beszélek majd nektek,miről szólnak tapasztalataim:
/Szeretném megköszönni mindazok munkáját akik a képeket készítették,és amennyiben zavaró hogy én is használom őket természetesen egy szerkesztés során eltávolítom a felhasznált anyagot!/

 http://honffygabor.uw.hu/e107_plugins/content/images/culex.jpg
A képen szép sorban láthatóak a víz felszínén éppen gázcserét folytató lárvák....nos róluk szól a mostani írás.Ha követitek a hivatkozást,akkor ott máris egy igen hangulatos leírást olvashattok a mindannyiunk által tisztelt szakírónk tollából-Dr.Lányi György neve ismerős mindenkinek.
Az írásban említett metódus során mi magunk is sikeresek leszünk a fekete szúnyoglárvák/továbbiakban csak lárvákként emlegetem majd őket/ keltetésében,és nyilván fel is fognak cseperedni nálunk!Azonban kertes házban lakó kollégák ettől eltérhetnek-és magam is eltértem....írásomban ismerősként fogjátok olvasni néhány mondatomat,hiszen erről már beszélgettünk itt:
http://www.akvariummagazin.hu/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=4&id=17&limit=20&limitstart=480&Itemid=322
Tulajdonképpen a #489.postnál indul a téma,és hozzáteszi mindenki amit tud....én időnként újabb tapasztalataimmal is bővítem az ismereteinket,ezen bejegyzés pontosan az összefoglalást célozza.No persze lesznek olyan képek melyeket még nem láthattatok,sőt a blog vége felé egy olyan mosolyt fakasztó kis eszközt is mutatok majd amiről eleddig még nem is beszéltünk....de ne "scrollozz" előre,inkább olvass még!;)
Jött a nyár és bár az idei eddig hűvösebb mint gondoltuk,mindenhol meg is jelentek a szúnyogok....nosza,hát halainknak is kedveskedhetünk ám lárváikkal,csináljunk valamit!Mindenhová petézhetnek ahol bármilyen kis vízfelületet találnak-célunk csak az,hogy célzottan nekik kihelyezett edénykékben is megtegyék ezt!Innen aztán már könnyedén begyűjthetjük a lárvákat,sőt a petéket összeszedve akár külön is kikeltethetjük őket.Ennek célja nyilván az,hogy azonos nagyságú lárvákat "szüretelhessünk",mert akár ivadék halainkat is meglephetjük némi vadászni valóval.Mint tudjátok én főleg az aljzat közelében élő halakkal foglalkozom,de nekik is kedveskedhetünk ezekkel....később taglaljuk!
Kezdjünk is neki azonnal a szúnyogok csalogatásának,igazi szezonjuk nyáron van....annak pedig előbb-utóbb vége!Tekintsétek meg az én "telepem" egy részét....





Ugye  hangulatos?Igen-ez a kezdő állapot,mely mára kicsikét módosult:
Mielőtt ezzel folytatnánk némi magyarázat....miért alkalmazom ezeket a tejes ládákat,és miért nem gyűjtök egyszerűen az esővizes hordóinkból?Mint minden kertes házban lakó nekem is vannak természetesen a csapadék,és a kútvíz tárolására szolgáló hordóim..A kút vizével annak hidegsége miatt azonnal locsolni nem ajánlatos,a növényeket nem érinti jól a 12 fokos vízzel való hirtelen lehűtés-ezért kell állni hagynom.Nos erre a célra én is a szokásos 200 literes lemezhordókat használom,persze hogy abban is van némi szúnyoglárva....a hangsúly a "némi" szócskán van!A hordókban lévő víz felülete mindössze ~ 2400 négyzetcentiméter,a ládáké ezzel szemben mindössze~1950 négyzetcentiméter-mégis ők a nyerők!
Hogy miért?Nézzük hát sorjában:itt háborítatlanul petézhetnek a nőstény szúnyogok,a víz szintje csak lassan változik,hőmérséklete a napi hőingadozást követi....mint a természetes vizek.A lerakott petéknek nem kell az állandó megsemmisüléstől tartaniuk,míg a hordókban ugye locsoló/gyerek kezek mind megzavarják őket.A hordóban kedvezőtlen a kikelt lárvák begyűjtése is,nem beszélve arról hogy csak igen fáradságos munka árán szedhetnénk ki az összes lárvát.Az egyenlőtlen nagyságú szúnyoglárvák feletetése,lakó helyiségbe bevitele igencsak kockázatos lépés-a jó melegben könnyedén kikelnek a már vérszívásra is képes szúnyogok....na ennyit csak pár szóban.Láthatjátok hogy nem kifejezetten öncélú,hanem ésszerű is a külön edényzetben való szúnyoglárva keltetés/nevelés!Ha szomszédainknak el is magyarázzuk hogy miről van szó-haleleség-,netán némi prezentálást is eszközlünk nekik én bizonyos vagyok benne hogy problémánk ebből nem lesz!Kertes házban mindenkinek van vizes hordója....a mieinkből meg ki is szedjük a lárvákat,tehát tőlünk szúnyog nem fog származni...és öntől kedves szomszéd?;) Lehet aztán hogy szűkebb körünkben ez rendszeres szúnyoglárva gyűjtési kérést von maga után....".ugyan már,gyere szedd ki a hordónkból Gábor!" Ha időnk nem engedi javasoljunk némi étolajat a víz felszínére....
Nézzük hát még pár szóban a mi kis ládáinkat.mint említettem az én barna ládáim eredetileg tejes ládaként látták meg a napvilágot,de szerintem nem lehet gond a fehér színű húsos ládákkal sem!Bátran keressetek rá a hálózaton,nem ritkán még pár száz forintért is hozzá lehet jutni....és messze nem csak fekete szúnyoglárvához jók!Célszerű többet vásárolni mint ami kell az adott pillanatban,mert biztos vagyok benne hogy lesznek még felhasználási ötleteink....vízibolha,Moina,televényférgek,gilisztás kultúra télire-és a végtelenségig sorolhatnánk,ugye?Azt gondolom ha földrajzi távolság miatt szállítani kell gazdaságosabb ha többetek igényeit egyetlen szállítással oldjátok meg-én idén már nem,de jövőre tuti "belehomorítok" még jó pár ilyen ládába!Erősek,olcsók/használtan/,strapabírók..mi kell még?
Az edényzet megvan hát,mit kell tennünk ha magunk is szeretnénk fekete szúnyoglárvát tenyészteni?Keressünk egy félreeső helyet nekik,ahol nem zavarunk elhelyezésükkel senkit...egész hosszú időn át itt lesznek majd,sőt lehet hogy a következő évben is.A ládákat elhelyezni bármin lehet-lényeg hogy közelítsünk a vízszinteshez,hiszen víz is lesz benne.Szót kell ejteni a napfényről is:tapasztalatom szerint bárhol működni fog-de a vízvirágzás,és az igen erős nappali felmelegedés kiküszöbölése érdekében ajánlott félárnyékba tenni.A mély árnyék nem lesz jó....a vízben lévő mikroorganizmusoknak is kell fény,hiszen a lárvák ezekkel táplálkoznak majdan-sőt egy plusz ötletként a ládákban lévő vízben algásíthatunk különféle cserepeket/köveket is algázóinknak.Gondoljuk hát végig hová helyezzük...aztán töltsük fel vízzel,és várjuk a szúnyogokat.Ennyi....ennyi?Messze nem-így merüljünk bele jobban!
A fórumon említettem már,hogy eredetileg száraz fűvel indult minden edény,aztán fórumtársam linkjeit követve gondoltam úgy hogy teszek próbát csalánnal is.A fenti /kisebb/képen ezt szemlélhetitek,amikor is a két balszélső ládában a már működő szénás,középen a mulcsozásra szánt füves,jobb szélen pedig a csalános edényt láthatjátok.A mulcsozásból származó füvet én nem javaslom...sajnos a megindult bomlás miatt hol alászáll,hol pedig a felszínen lebegnek a fűszálak-ebből lárvát gyűjteni igen fáradságos,és a végeredmény tekintetében kissé "gazos" a zsákmány.Mint megfigyelhetitek ez valóban az első kísérletek egyike,a növényi összetevők még csak a'la natur bedobálva,és kész is....a tenyészetek azonban már így is kielégítő eredményt adtak!
A folytatásban taglaljuk akkor az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat:a szénás tenyészet vize amolyan jó réti illatot gerjeszt,bátran asszociálhatunk az ázott széna illatára egy kora hajnalon.A mulcs illata már komolyabb,de még mindig csak egy kissé-benne némileg felfedezhető a korhadás,és árnyalatnyi föld illat is.A csalános tenyészet az komoly!:D Vize nagy tömegben átláthatatlan,egy méternyiről már érezni lehet hogy itt kérem boszorkánykonyha van,vagy mi a szösz....számomra jellegzetes mocsárszagot áraszt,mely nem kellemetlen,de azért panellakások erkélyére nem igazán javallom.
A peték sem egyenletesen oszlanak el a klf. ládákban!Vezet a "black water"-es csalán,második a széna,és csak utolsó helyre tudta magát felverekedni a mulccsal indított kultúra.Így az előbb is említett gyűjtési  nehézségek,és a hozam kicsinységének hatására őket el is feledtem gyorsan...
Ideje hogy végre felnyissam a "gépháztetőket" ,ugye várjátok már hogy mi lehet a ládákban?Nézzük hát:

E képtől kezdődően vadonatúj tapasztalataimról olvashattok,még annyira frissek hogy tegnap készült az egész dolog-kifejezetten a ti tájékoztatásotokra készültek a következő képek/kísérő szövegrészek.
Legelőbb hadd osztom meg veletek azt az érzésemet,hogy nagyon tetszik...tetszik amit a képen látok!:)A földet kissé elplaníroztam a ládák alatt,elkészültek a tetők is,az egésznek mostantól van olyan kinézete hogy látni lehet:komolyan gondolom,és módom volt időt is szánni elképzeléseimre.Mint látod olvasóm két különböző sűrűségű hálót alkalmaztam az egyszerű léckereteken-mondanom sem kell hogy nem véletlenül!A két bal oldalin maradék szúnyogháló van tűzőgéppel felerősítve,míg a következő három láda tetején az ún. Dryvit üvegszövet hálót alkalmaztam ugyancsak tűzőgéppel alulról felerősítve.Nem véletlen hogy nagyobbak a  keretek mint a ládák....minden irányban ~3cm-el tágasabb a keret mint a ládák befoglaló méretei-erre azért van szükség hogy ne a keret,hanem maga a háló feküdjön fel a ládák szélein.A láda ugyanis a kerettel egyetemben lehet kissé deformálódott,így a merev keret nem takarna kielégítően-a hálóknak szerepük van!Megjelentek ugyanis a vízre szomjazó darazsak,eleddig 6 fajt azonosítottam be  a fürkészdarazsakig bezáróan...veszélyes dolog a közelükben hálózgatni,a lódarazsak közelsége pedig egyszerűen életveszélyes is lehet!Egyik hajnalon cickány srácot mentettem a vízből,egy másik napon pedig a vízből kievickélni képtelen cincérnek segítettem tovább élni...de a csigák is hagytak "névjegyet"némi ürülék formájában-kelletek hát a tetők.
A Dryvit hálón képtelenek a nagyobb bogarak-darazsak behatolni,ugyanakkor a szúnyoglányok minden további nélkül nyugodtan petézhetnek...ez volt a koncepció,és mint a tetők felemelésekor tapasztaltam is bevált!A háló alatt háborítatlanabb a víztükör,felemelésekor azonnal vagy harmincan távoztak is-vért most nem vételeztek tőlem.:) A szúnyoghálón viszont még ők sem tudnak behatolni..akkor minek fedtem le ezzel a két ládát?Azért hogy a petecsomókat ebbe a két ládába rakhassam át....hogy kiegyenlített nagyságú szúnyoglárvám legyen,ne pedig egy méretben/korban eltérő állomány!Rendkívül fontos a bábok kerülése,erről nem tudunk eleget beszélni...a kis halaknak pedig hiába adunk nagy szúnyoglárvát,maximum megcsipkedi-belátható hát hogy ha nem szeretném ezt az eleséget osztályozni állandóan,akkor kézenfekvő a megoldás.
Külföldi társainknál is olvasható az a kívánalom,hogy szeretnék a lárvákat tisztán begyűjteni,így az oltásként használt növényi részeket valamiféle szitába,vagy sűrű textilbe gondolják elhelyezni....a gondolat jó,de erre a harisnya csak egyszer használható sajnos.A fű már annak betételekor óhatatlanul is elindítja a szálak elszakadozását,a felszaladt szemű harisnya pedig nem képes betölteni többször is feladatát.Folytassuk is ezen a fonálon a beszélgetést,annál is inkább mert most zöld fűvel próbálkoztam:
   
 A  harisnyanadrág "ülepre való" része a dupla szövéstől erősebb,de mint látható nehezebben is járja át a levegő...a lábszári részből vágott viszont sérülékeny,pedig üvegszálas harisnyát használtam.
A zöld fű csalogató hatása,és a harisnya szerintem túl sűrű volta azt eredményezte,hogy vannak ugyan petecsomók,de messze nem annyi mint a szénánál-a csalán toplistás szerepéről nem is beszélve!A víz illata számomra a rothadást közelítő emlékeket idéz,színe is megtört,kissé kellemetlen..zöld fű a továbbiakban tehát felejtős,bár ez is működik.
Ha már itt tartunk nézzük már meg hogy milyenek a vizek ugye?

A bal oldali kissé sárgás/nagy tömegben inkább zöldes!/víz a szénás tenyészetből való,a jobb oldali viszont a csalánnal aktivált ládából....képtelenség volt a csalánosból most lárva nélkül vizet merni.Ismét mondom:a csalánosnak jellemzően mocsárszaga van,a hálón is megmarad az illat..azonban a szúnyogok szempontjából ez nagyon vonzó,tehát a továbbiakban is "hadrendben " marad.Aki viszont nem ismerkedne vele az bátran használja a szénás verziót-hozama kb 75%-a csalánosnak,szinte semmi illat,és gyönyörű víz-amint a képen is szemlélhető.

 Nos ezekért harcolunk mi....a petecsomók egyenként akár 300 lárvát is eredményezhetnek,elképzelhető menyi élményt okozhatunk velük a rájuk vadászó halainknak!A petéket itt is szemléljétek meg:
Valóban mint afféle kis csónakocskák ringanak a víz színén-illetve ha jobban megfigyeljük a felszíni feszültséget kihasználva  helyezkednek el.A peték begyűjtésekor nagyon hasznos tudni hogy a még ki nem kelt petecsomók hasonlatosak ezekhez-a már kikelt petecsomók ellaposodva kifkeszenek a vízen.,őket felesleges pátyolgatnunk már. A piros mezőben ehhez igen közelálló,begyűjtésre már érdemtelen csomókat mutatok nektek...
Apropó,próbáltatok már kézzel szedegetni ilyen petecsomókat?Nem könnyű dolog-bár nem a petecsomó súlya/:D/,hanem annak szinte "megközelíthetetlen" volta a nehezítő tényező.Ha kicsit is zsírosabb a kezünk-pl. nem fél percen belül mostunk kezet-akkor tapasztalni fogjuk hogy a petecsomócskák "elszaladnak" az ujjaink elől ,a víz felületi feszültségét megbontó mikroszkopikus méretű zsíros réteg mintegy eltolja őket....Ezért gondoltam megmutatom az elhivatottabbaknak azt a kis kanálkát amit direkt e célból fabrikáltam percek alatt:
 Műanyag nyélre ömledékragasztóval ráapplikált rozsdamentes szúnyogháló darabkáról van szó,melynek széleit visszahajtottam egy alkalmas fogó segítségével-elkészítése valóban néhány perc!A részletekben lakozik az ördög..mutatok még egy jobb nézetet adó képet:
Figyeld meg a kis szerszám fejrészét kolléga....mint egy kis kanál olyan öblözete van.Használatkor derül ki a valódi értéke,pillanatok alatt lehet vele dolgozni,íme a példaképek:


Ugye milyen hasznos az a kis mélyedés a "petéző kanálban"?A körvonalak kialakítását indokolja a ládák sajátossága:mivel vannak kisebb zugok,így a lekerekített orrával oda szépen benyúlhatok,az egyenes falak mellet pedig ennek oldalát hozzásimítva szó szerint pillanatok alatt szedhetem el a petéket ha célzottan apró méretű frissen kelt lárvára van szükségem,vagy egy ládát újra szeretnék indítani.Nagysága 25x60mm szemre saccolva....
Miután én a blogképekkel párhuzamosan két telep újraindítását is végeztem,van képanyag-ez például a már kimerülőben lévő csalános lehálózásakor készült:
A vörös nyilakkal szeretném figyelmedet a már bebábozódott lárvákra irányítani-ezek már élő állapotban etetésre alkalmatlanok sajnos.Akváriumunk melegében tényleg nagyon gyorsan kikelhetnek,akár már pár nap múlva vakarózhat este a család:( Ráadásul sok hal nem is szívesen fogyasztja,így túlélési esélyei hatványozottan megnőnek.Javaslom hogy amennyiben ilyen vegyes fogásunk van,akkor vagy osztályozzuk,vagy készítsünk belőlük "fojtott lárvát".Egyszerűen tekerünk egyet a hálón,majd vagy begumizzuk,vagy mint én is egy csipesszel látjuk el:

A csipeszelésnek hála nem tudnak kivergődni a hálóból-a sima fejjel lefelé állított hálóból sokan kiszöknek! A kis zsákocskát aztán víz alá merítve türelmesen kivárjuk hogy a lárvák mind elpusztuljanak.....tapasztalataim szerint ehhez 20 percre szükség van!Amennyiben túl hamar etetnénk a fojtott lárvával tapasztalni fogjuk hogy pár darab újraéled-na ezeknek a példányoknak a megfogása igen komoly feladat egy növényes,és csak corykkal népesített jó nagy akváriumban!Persze hogy van megoldás:én mikor a méréseket végeztem belefutottam ebbe a hibába..azt hittem már mind elpusztultak,de nem.Azért pár endler lány rendezte a sorsukat,és ha már ott voltak bónuszként hagytam hogy le is fialjanak..sosem lehet tudni!;)
A vegyes nagyságrendű szúnyoglárvát lehet még fagyasztani is...rendkívül jó kaja a téli ínségesebb időkben,olyan mintha a nyár ízét adnánk be halainknak..én nagyon ajánlom a spájzolást!
Hmm..lehetetlen értékelhető képet készíteni még a guppijaimról is ha szúnyoglárva vadászatról van szó!A Knodusoknál ezt meg sem próbáltam....esélytelen mindenfajta próbálkozás őket akár egy képen is kimerevíteni.O.woworae-k a lelküket adnák lárvákért..a fojtott/fagyasztott verzióért coryjaim a tűzbe mennének.Csoda ha szeretek bíbelődni velük?;)
Nekem viszont ott kellett hagynom vehemensen táplálkozó halaimat,mert két edényt ugye indítanom kell,és még korántsem végeztem a témával.
  A fenti képen a mindenki számára ismerős réti széna és a csalán van,mint növényi "segédeszközeink".Mai eszemmel már a csalánt javaslom mag nélkül szedni,hiszen a magok kibújhatnak a.....
....szúnyoghálóból készült tasakocskák résein!Beszéltem a harisnyák alkalmatlanságáról,most ezekbe vetem a hitem-reményeim szerint nagyobb résein megfelelően sok illatanyag fog csalogatóan hatni a szúnyogok nőnemű egyedeire.Anyaga igazán masszív,üvegszálas anyagot használtam.Ugyanezen anyagból vannak lakásunkon már 12 éve a szúnyoghálók,némi fakulástól eltekintve erősek/időjárásállóak-ajánlom!Kérem figyeljétek meg a szélek eldolgozását...visszahajtva vannak összevarrva,hogy a szálak ne bomolhassanak ki.
Egy zsákocskát szénával,egyet csalánnal helyeztem a ládákba,majd vízzel való feltöltés után a helyzet így néz ki:

Az innenső ládánál látható hogy két csipesszel oldottam meg a zsákok lezárását,így belőle majd csak akkor jön ki a növény amikor én akarom..és erre van még idő!;)Dolgom végeztével lezártam a tetőket....már csak a petéző nőstényekre vár a feladat-én kész vagyok!
Azért még egy kis érdekesség:a ládákban természetesen nem csak fekete szúnyoglárvák szeretnék magukat jól érezni,hanem a Chironomusok lárvái is...
A zöld nyilak egyértelműen a zselés állományú petecsomagokat mutatja,a fehér kör,és a benne lévő nyilak pedig a láda vízszintjét,és annak párolgás általi csökkenését.Ha netán ilyen petéket keresnénk akkor tudjuk hol keressük..a vízszint alatt pár milliméterrel!
Egy jobban látható kép a peteburokban leledző regimentnyi kis lárvákról:
Felmerül a kérdés hogy ennyi petéből miért csak nagyon kevés vörös szúnyoglárva kel ki..a magyarázat nem e blog témája/eltérő as fejlődésük mint a fekete szúnyoglárváké!/.Mutatok búcsúzóul egy Chironomus lárvát nektek..nekem csak igen kevés nevelkedik fel a ládákban,hiszen elsősorban a "féltestvér"fekete szúnyoglárvák a célom.
 Veszendőbe azért semmi sem ment még újrainduláskor sem....
Ajánlom figyelmetekbe a fent vázolt módszert-halaim mindegyike imádja az élő eleséget,ez pedig ajándék szinte...főleg így nyár derekán.
 Sok sikert!
Ezúton köszönöm meg mesterünk segítségét a ládák terén,valamennyi olvasómnak pedig az érdeklődést.
T.:Gábor

07.15
Itt az ideje frissíteni a blogot némi képanyaggal,hiszen a pár napja kiszedett petecsomócskák már új helyükön kelnek.Az egyik szúnyoghálós ládába már pár napos petecsomók kerültek,így itt némileg erőteljesebb a lárvák mérete-sőt néhány "böszmét" is észrevehettek.Magyarázat a nagyságrend szóródására:a láda nem volt leürítve,így a vízben a gondos hálózás ellenére is maradt  pár -akkor még miniatűr-lárva.Ezek pár nappal idősebbek ugyan,de még nem okoznak problémát halaimnak....ők is serdültebbek immár:)
Tanulság:ha teljesen homogén nagyságú  lárva szükségeltetik/mert csak igen kicsike ivadékoknak szánjuk/,ajánlatos újraindított,vagy teljesen leürített ládában,és szűrt vízben megejteni ezt.Íme a kép:
 
  Másik hozzáfűzni valóm apropója egy szerencsésen elkapott "jelenet"...itt egészen frissen,mondhatni abban a pillanatban kikelő lárvácskákat sikerült lencsevégre kapnom.A kép gyengécske,mert a technikai hátterem is az-de talán látható a lényeg,és a méret:
Javaslom kíváncsibb olvasóimnak a kép nagyítását,még ebben a felbontásban is igen élvezetes a jobb oldali petecsomó körüli történések szemlélése!A petecsomó méretét a megfelelő viszonyítási alaphoz lemértem....4mm hosszú mindössze.
Időnként jelentkezni fogok itt a frissítésekkel,a fórumon pedig megbeszéljük a dolgokat!;)
T.:Gábor
 07.21
Nincs jó hírem....bár gondolhattam volna rá,én óvatlanul mindenféle előkészítés,és tisztítás nélkül alkalmaztam a szúnyoghálóból varrt zsákocskákat.Azt gondoltam ami az ember közelébe kerül az nyilván nem okoz bajt a szúnyogoknál sem-vízbe téve a szituáció erősen lelombozó lett.
A vadonatúj hálóból párom csodás kis zsákocskákat varrt,én pedig szénával/csalánnal töltve a ládák vizében helyeztem el őket....már két napon belül tudtam hogy probléma van!A szúnyogok egyáltalán nem keresték föl a ládákat,egyetlen petecsomó sem ringott az edény szélén-éreztem baj lesz.Lett is-most már csak azért is hagytam múlni az időt,közben persze naponta ellenőrizve a ládák tartalmát.Tegnap kora reggel aztán már nem bírtam tovább..véget vetettem az áldatlan állapotoknak,a közben készített képeket pedig tanulságképpen íme bemutatom nektek:
Ez a legszélső csalános edény-de mi ez a katyvasz a víz felszínén??Pfujj...emberek ez borzalom!A szaga is elborzasztó,de a kinézete egyenesen kétségbeejtő-eleddig ezt sosem tapasztaltam!A csalán nem lehet a ludas,a hőség szintén nem okozhatja ezt az erős bőrösödést...akkor csak az újabb tényező,a szúnyogháló anyaga lehet a baj forrása.Egy szemléletesebb képet is mellékelek,hogy igazán "élvezhető" legyen az ami engem ebben a ládában fogadott:

 Nem-szó sem lehet arról hogy én ebbe belenyúljak.Helyette mint valami förtelmesen undorító dolgot egy fadarabbal piszkáltam meg a felszínt-látható hogy milyen vastag lepedéket képzett az áldatlan összetevő.
A helyzet nem jobb a szénás ládában sem....itt a lepedék nem olyan méregzöld mint a csalánosnál,de förtelmesen undorító!Nekem tisztára olyan mint anno amikor a szennyezett Dunában horgászva valami fenolszerű dolog tapadt folyton a zsinórjainkra-igaz az inkább a víz alján volt jelen.Nézzünk erről is egy közelképet...
Hhhh.....ez a trutymó egyenesen-szóval ne ragozzuk.:(
A fenn látható képek híven szemléltetik azt amiért okvetlenül szerettem volna felhívni a figyelmeteket erre....A frissen vásárolt szúnyoghálókat óvatlanul használhatjuk sok mindenre medencéinkben is/szűrő kifolyócsöve,kishalak szeparálása stb./,így helyénvalónak tartottam a fórumon a kiemelt betűszínnel való figyelemfelhívást.Figyelem hát:előkészítő tisztítás nélkül ne használjátok az üvegszálas szúnyoghálót!,
Bármilyen kis darab előkészítés nélküli szúnyogháló rejtélyes problémát okozhat az akváriumban.Azt gondolom valamiféle impregnáló,vagy UV stabilizáló anyag lehet ami ezt okozta...Megvallom férfiasan nem néztem utána mi lehet-helyette mind az öt kis zsákot erőteljes tisztításnak vetettem alá:a legmelegebb vízben ami csak a bojlerünkből jön /60 fok/és erőteljes mosogatószeres vízben áztattam,alkalmanként nyomkodtam-csavargattam 3-4 órán keresztül,mire úgy gondoltam már kellőképpen tiszta lehet.Nagyon alaposan kiöblítettem,erőteljesen kiráztam mielőtt újratöltve tisztán és szagmentesen ismét elindítottam a körforgásban.Most a blog kiegészítésének írása közben ismét ellenőriztem,és az eredmény már megnyugtató:a vízen semmiféle kioldódás nyoma nem látható,sőt az egyik csalános ládában már 5 petecsomócska vár a kikelésre....
De ha már itt vagyunk hadd mutatom be a további ládák tartalmát is:
Nos?:-) 
A fenti láda csak keltetésre szolgált,belőle folyamatosan szüreteltem az apró lárvákat..ezért ott nincs számottevő mondanivalóm.A bal oldali láda erősen napfényes helyen volt elhelyezve-jól látható hogy az alján milyen komoly algaréteg képződött.Megjegyezném,hogy a láda alsó felén lévő víz becsapós lehet....nem ilyen volt a víz,időközben belekezdtem a takarításba mire észbe kaptam hogy ez nektek hasznos infó lehet..ezért hát a "csurgalékvíz" színe.
Valójában a jobb oldali ládában voltak behelyezve azok a cserepek melyeket algásítottam ancikáimnak-az alján pedig némi vörös szúnyoglárva van.Bár látszólag kevés ez a mennyiség,érdemes nem kidobni....nézzük csak:
Egy reggelire biztosan elegendő a guppijaimnak,a méret is nagyon megfelelő.....az algát pedig bizonyára nem hagyják parlagon heverni az aljzaton élő halaim sem.Már nem készítettem külön képet az étkező halakról,szerintem enélkül is hihető:vadászat volt..szemernyi sem maradt.:)
Ennyi lett volna a kiegészítés most-minden láda ismét üzemben,a szúnyoglányok jöhetnek bátran.;)
T.:Gábor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése