2013. november 21., csütörtök

Mű ikrázó közeg Corydorasoknak

(...vagyis ahogy a Google fordító mondaná:"ívási mopsz" )

Ismerős ugye? Ha nem is a közeg,hanem az érzés hogy mit tegyek ha leikrázott a corym,ha minden elképzelhető helyen ikraszemek mosolyognak felénk a medencében?Ezen írásomat azoknak az elhivatott "corystáknak" szánom,akik hozzám hasonlóan mindig gondolkodnak,mindig szeretnék ha egyszerűbb lenne a dolgunk-az eredmény mégis kielégítő lenne.
Nos,egy dolog az ha leikráztak kedvenceink-másik dolog ha el is akarjuk szedegetni az ikrákat.A dolog technikai részével már foglalkoztam "Ikraszemek" c. írásomban,de meg kell vallanom nem vagyok elégedett azzal hogy ujbeggyel "söndörgetve",néha még az érzékeny ikrákat szét is pukkasztva mentsem őket át a keltető medencékbe...idegesítően béna vagyok a nagy mafla ujjaimmal-ez az igazság!Mindig is kalapácshoz/flexhez,netán nagy otromba vasakhoz meg durva munkához szokott kezeim mára kissé reszketősek,kérges ujjaimmal ilyen finom manipulációt csak fenntartásokkal vállalhatok.Beleadok én persze mindent....a párom meg is szokott mosolyogni hogy még a homlokom is gyöngyözik a nagy igyekezetben-a helyzet hát szinte tűrhetetlen,hovatovább tarthatatlanná is vált.
Bár nem a mai nap fogalmazódott meg bennem az igény,tagadhatatlan hogy okosabb akkor lettem amikor megkezdtem a neten való kutakodást.Akvarisztikai honlapokon szörfözve szerencsére láttam néhány jó megoldást,melyeket mind sorra meg is valósítottam-de még mindig evett a fene!Nem igaz hogy ennyi időt kell eltöltenem ikrák mentegetésével-márpedig el kell vennem az ikrát,mert minden halam/még a szülők is!/ vágyakozva várják hogy csemegézhessenek belőlük.Tehát amint befejeződött az ikrarakás nekem rögtön intézkednem kellett....lett légyen hajnal,vagy este ikrát kell mentenem és kész!Kivéve persze ha csak amolyan "haltartó" hobbista lennék-de nem vagyok,mert imádok keltetni,picinyke halacskákat elindítani az úton..keresztem a hobbi szintű szaporítás!:)
Tagadhatatlan hogy mára már "nagyképű vagyok"-értem ezalatt azt,hogy már nem hoz lázba ha ilyet látok a medencémben mondjuk mint ez esetben aeneus ikrákkal megtörténni:
Egyed csak anyukám...ikrásodj be szépen,aztán majd a te ikráidat bizony hogy elveszem én a párod alól!;)
A közös medencékből sosem mentek már ikrát...némelyikben vannak olyan cory fajok melyek képesek az összeívásra,esetünkben például aeneus változatok is keveredhetnek...
Adva volt tehát a feladat:a tenyészpéldányokat külön ívató medencécskékbe kitéve a nekik megfelelő vizet elkészítve kell próbálkoznom...ez eddig ok is,de mire "rakassam" az ikrákat?Kézenfekvő volt a nagyobb levelű növényeim használata-Anubiasok,kardfüvek-mindaddig,míg rá nem jöttem hogy nincs olyan növényem amelyen ne lenne megbújva egy-két aprócska csiga,netán petecsomó elrejtve.Dehát a természetben is vannak ezek-mit aggodalmaskodom,ugye?Nos ha olyan coryt sikerülne ikrázásra bírni mely nem a folyamatosan és nagy tömegben ikrázó fajok közé tartozik,engem érzékenyen érint a csigák ikrák iránti vonzódása.Némely ikra 5-6 napig is kel,ezalatt az élelmes csigák bizony jócskán fogyasztanak belőlük-és válogatás nélkül ám!Arról nem is beszélve hogy hiába volt a nagy levelek fonákjáról viszonylag egyszerű az ikramentés,még mindig sok időt vett el...ha növényestől tettem ki az ikrákat,a rejtőzködő csigák,vagy a kikelő petéik okoztak "örömet".Tudom sós víz,vagy hideg/meleg vizes lemosás többször,és leperegnek a csigák-de a peték nem!Vagy csináljak olyat amitől maga a növény is károsodhat?No nem....
Látómezőmbe kerültek hát a mű közegek...itt mondok hálás köszönetet kiváló kollégámnak Branco-nak,hiszen első eredményeimet a műanyag zacsi darabokkal neki köszönhetem.De elégedetlen voltam-a fene vigye el ezt az örök elégedetlenségemet....Megismerkedtem és a mai napig bátran mondhatom hogy jó kapcsolatot ápolok viszont  Lucius Feri barátommal-ő adta azt az ötletet amit abban a pillanatban éreztem hogy jó lesz!..."Gábor de miért nem használsz Sera biofibrest?" Huuu...igazad van komám-én meg itt agyalok mindenen!Ekkorra már túl voltam a krumplis zsák darabkákon is-a zöldségesek nekem gyűjtötték a zöld színűt! ;) Ez a közeg jó-átjárja a víz,a coryk szeretik-viszont néha bele tudtak akadni szegénykék...én meg nem láttam mindig jól hogy most akkor van ikra,vagy nincs?
Mindig is használtam a faleveleket-Halivadék Sanyinknak igaza van:szeretnek rá ikrázni,de idegbajt kapok ha ezt kell szedegetnem.A halak nyugtalanná válnak a medencéjükben való kotorászásom közben,ide-oda úszkálva felkavarhatják azt a szinte láthatatlan üledéket--tényleg szinte nincs is,de mi van ha mégis?-,ez aztán képes az ikrákra ülepedve azokat befullasztani-nos ez az "ideológiám" ez esetben,és ezért törekedtem más utak felé.
Sera biofibres durva szálas  szűrőanyag hát....tapadókorongokra gumiztam,beragasztottam az üvegre,és láss csodát:azok a fajok melyek szeretnek növényekre ikrázni sorra belerakták ikráikat!Ez szuper....de a fenébe is nem elég hatékony!Bár az ikrák 40-50%-a valóban a közegben volt,de ha nem mentettem azonnal akkor sokat elsinkófáltak az akkor nem ívó példányok.Szegény nőstény csak nézte hogy a társai szépen megtalálják az általa igen körültekintően elhelyezett ikrákat,és le is eszegetik...ez így nem mehet tovább Gábor-mondtam magamnak.Extra rejtési lehetőséget kellene valahogy kitalálnod,de olyat hogy ne előled,hanem az ikrára éhes többi hal elől legyen rejtve az ikraszemek csoportja! Hjah....könnyű azt mondani :( Ha túl nagy csomó biofibrest teszek felgumizva a tapadókorongra akkor az ikrákat hordozgató lány alig tud belemenni...sőt rendszerint a nagy igyekezetben a kis hasúszói közül ki is pereg néhány ikra-na ekkor mint etetésre a keszegek,szinte maga után vonzza a többieket :(. Ha ritkára teszem a közeget akkor átlátható-a többi cory piszok könnyen megtalálja...
Így halaztam egy ideig,váltakozó sikerű ikramentéseket elkönyvelve.Most azonban elétek tárom azt a megoldást amit eztán kizárólagosan használni fogok-sőt az "idei esős évszaktól" már használom is!Ha eddig eljutottál az olvasásban már ne add fel-muszáj volt leírnom hogy milyen gondolatmenetet lekövetve érkeztem el eddig...most pedig munkára!
Daraboljunk le megfelelő méretű Műa II csőből-cseh légemelők,ezt is nektek köszönhetem;)-két centis darabkákat,sorjázzuk ki,mossuk meg őket:
Az átmérő választásnál vegyük figyelembe a rendelkezésünkre álló tapadókorongok nagyságát.
Bontsunk  egy csomag szűrőközeget-még ha nem is ezért szereztük be!Mint látni fogjuk egy kesze-kusza halmazt találunk,mi keressük meg az elejét(lehet hogy ez a vége,de az is jó! :D ),
 Kapjuk elő a rendelkezésünkre álló kötegelő szalagot-na ennyire hosszú nem kell,de ha már ez volt nekem kéznél hát hadd fogyjon....
 A biofibresből fogjunk össze kb.12-13 centis darabkákat,középen jó szorosan húzzuk rá a szalagunkat:
 Egyetlen csomagot én maradéktalanul feldolgoztam,így ebből 19 db kis párnácska készült-több mint elegendő!Vágjuk vissza a pántoló szalagokat:
 Nos,eddig hát megvagyunk ugye?ha jól dolgoztatok nektek is hasonló se nem sűrű se nem ritka kis gomolyag van a kezetekben....ha akartok sűrűbbet akkor többet fogjatok egybe,de túlzásba esni nem kell!
Gondolkodtam azon,hogy hogy tehetném ezt úgy bele a csőbe hogy biztonságosan rögzüljön,de bármikor pillanatok alatt szétszedhessem ha pl tisztítani/fertőtleníteni szeretném?Adta magát az ötlet,hogy végre felhasználhassam kis szivacsdarabkáimat,vagy a szűrőszivacsok kifúrása során keletkezett kis "hurkákat":
 Az ötlet tetszik-gyorsan szétszedhető,maximálisan tisztítható-ugyanakkor egy fillérbe nem került.
 Már csak bele kell pattintanom a tapadókorongok adapterébe,és akár mehetne is a helyére ikrákra várva...
 De nem gondoljátok ugye ti sem hogy ne vittem volna bele egy kis huncutságot-elvégre műszaki embernek gondolom magamat,bár elismerem hogy néha "túlgondolom" a dolgokat...ez esetben viszont hasznosan!Emlegettem hogy a cory lányok szeretik kissé szűk helyre rakosgatni az ikrákat-de hogy mit jelent nekik a szűk,azt meg nem mondhatom....kísérletezni kell!Nem véletlen a csőbe excentrikusan elhelyezett ivatóközeg-az üveglaptól való távolsága fokozatmentesen állítható.:) Itt éppen szinte rásimul az üvegre...
 ..itt meg jóval szellősebb helyet ad a nősténynek:
 Ha állítani szeretnénk rajta csak csavarunk kicsikét a csövön-máris szűkösebb,vagy szinte csak "árnyékot adó" a mop távolsága az üveglaptól.Igen számít ez...túl nagy résnél az üvegre rakja az ikrák nagy részét!Nézd:
Nincs ezzel baj-de most megint jöhet a kézimunka.Igazság szerint ez tesztüzem volt-másik medencében az üvegre simuló közegben volt minden ikra, de főleg a közeg felszínén!Itt elérhetik az ikrarablók..ezért a harmadikban már egy átmeneti állapotban helyeztem be-na ez lesz a jó távolság!Öhmm...ehhez a fajhoz!:)
Itt tart most a "projekt" kérem-az eredmény bizakodásra ad okot,egy egyszerű kis hegyes eszközzel könnyedén leválasztható a tapadókorong,és a két utóbbi beállításnál azonnal kezünkben van az ikrák 80-90 %-a! Időtakarékos,gyors...
A teljes igazság azonban nem ilyen egyszerű!Ezek a kis ikráztató közegecskék csak olyan fajokhoz alkalmasak,melyek úgymond engednek a hívó szónak,és ikráikat szépen elrejtik.Ha a medencében nincs más rejtési lehetőség nyilván ezt választják-mi pedig tegyünk róla hogy így legyen- hogy hogyan? Irányítsuk úgy a sodrást hogy erre a kis segédeszközre irányuljon...ez baráti tipp;)!
Egyáltalán nem alkalmas olyan fajokhoz melyek agyonrakják a medencét ikrákkal...ezek a rakoncátlan paleatusok,aeneusok mindenfelé hordják az ikrát-de hát igazság szerint ők hordhatják is,van miből!Nyilván ez a kis jelzésszerű ötletem még továbbgondolható-én minden esetre már használom is őket mint látszik.Ha gondoljátok készítsetek párat-használjátok örömmel,halaitok örömére is!
T.:Gábor
Ui.:már hallom hogy kérdezitek:de hát ebből hogy szedegetem ki az ikrákat?Sehogy sem-így,egy az egyben megy a keltetőbe,a helyére pedig egy másik kerül-a folyamat nem állhat/na/ meg!;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése