2012. október 20., szombat

Majdnem "game over"

....azaz rövid története annak,hogy hogyan ne kísérletezzünk az otthoni eleség állatkáinkkal.
Történt ugyanis,hogy megelégelvén az egyhangú és sikeres Walter,és banánféreg tenyésztést,egy érdekes kísérletbe kezdtem.Bár ennek során teendőim szinte a nullára csökkentek velük kapcsolatosan,én megvallom hogy alig bírtam magammal....zsigerileg szeretem ha a tőlem függő állatvilág el van látva mindennel.Értem ez alatt azt is,hogy mint vidéki-hogy ne mondjam falusi-emberek között szokás,előbb az állatok,aztán majd én-az étkezésben is.
Mutatok egy képet előbb....aztán jön a magyarázat,amit nem mentegetőzésből,sokkal inkább valódi megmagyarázás gyanánt eszközlök.Íme tekintsétek meg azt,hogy mi történik akkor,ha a fent említett féreg tenyészetet két hétre magára hagyjuk...nem etetünk,nem nedvesítünk utána,és nem is "szüreteljük le" a férgecskéket:

 Huhhh.....ez kétségbeejtő,gondolhatnák azok a kollégák akiket a tavalyi év során magam is megajándékoztam e két féreg oltásával-illetve akiktől én kaptam a kis csomagocskát.Nem mehetek el itt sem köszönetnyilvánítás nélkül:Pasa,Kapi köszönöm a "hírnök anyagot"..máig rabjuk vagyok!:)
Mint látjátok a tenyészetben megjelent az oly annyira rettegett penész is,melynek kifejlődéséért én az etetésre használt élesztőt teszem felelőssé....viszont ki az az akvarista aki hetekig felé sem néz az eleség kultúráinak, és ki az aki bírná nézni azok tönkremenetelét?Hát én....de kíváncsiságom hajtott.Érdekelt hogy hogyan lehet viszahozni az enyészetből e két kultúrát-és sosem lehet tudni,talán kevésbé elhivatott kollégáink hasonlót tapasztalva talán megmenthetik e két féle mikro féreg kultúrájukat!
A tenyészet haldoklik....a felszíne már részben kiszáradt,rajta egyfajta kéreg alakult ki...a kis férgecskéknek eszükben nincs a doboz oldalára kimászni-mondhatni vegetálnak.Vagy éppen egy olyan ember eljövetelére várnak aki rendbeszedi-gatyába rázza végre-az ő életterüket?Bizonyára...én magam naponta ellenőriztem állapotukat,hogy még a végső és visszafordíthatatlan stádium előtt közbeavatkozhassak-bár jóleső érzés töltött el arra a tudatra,hogy tisztában voltam vele:ha mégis totálisan elbaltáznám a dolgot,akvarista barátaim kisegítenek újabb oltásokkal!:) Nagyszerű ebben a tudatban halazni....és nagyszerű viszonozni is!
Pár napig csak félgőzzel tudtam ezen hobbimnak hódolni....hiába na,a falusi életmód kemény munkahellyel kombinálva erősen lecsökkenti a rá szánható időt,főleg így ősz beköszöntével.
Mégis....mit tegyek akkor,ha már a nálam vendégségben járó kedves hobbitársam barátnőjének is alig tudok épkézláb tenyészetet adni..nem beszélve arról,hogy saját kis ivadékaim is repesve várnák a kis férgecskék etetését?
Szotyika írta a fórumon,érdekes etetési gyakorlatát:a leszedett férgecskéket vízben tárolja etetésig,ezzel egyúttal lemosva is őket az élesztős közegtől....Rendkívülien jó módszernek gondoltam,és az is!Én viszont most ennek segítségével újítottam meg mindkét kultúrámat....A tönkrementnek tekinthető kultúrákról eltávolítottam a penészt,és kevés vízzel mintegy lemostam a kis férgekekt a közegről.Ismételtem megbizonyosodtam arról,hogy ők csak a közeg felső 1mm-es rétegét használják élőhelyül,tehát továbbra is maradhatok a nálam szokásos pár milliméteres közegvastagságnál. A lemosott férgecskéket aztán beleőntöttem egy kis vizsgáló üvegcsébe..nézzétek csak:

Mint látható ekkor még csak egy tejszerű folyadék a jutalom-nem csoda,az élesztő/zabpehely mix lemosása valamennyiőtöknél hasonlót eredményezhet.
Többszöri váltott -akvárium-vizes öblítés,ülepítés után íme a jutalom:
Az a pár milliliternyi féreg vajon hány darab lehet.....és egyáltalán élnek még?Ennek kiderítése sarkalatos pontja lehet további munkámnak-gondoltam-,hiszen mi haszna lenne holt tetemekkel  új tenyészeteket indítani?Előbb tehát előkerült a rég beszerzett és fapados mikroszkóp is-bár már a tágylemezkére cseppentett vízben is sokamondó nyüzsgés volt.
Ki ez a konyhaasztalt bitorló fáradt arcú emberke...és hogy lehet az,hogy hullafáradtan is mennyei élményekre várva mégis szinte tapintható élvezettel bújik a félmosoly szája szegletében?A kérdések megválaszolása nem okoz nehézséget azon kollégáimnak akik valamiféleképpen már megismertek engem;).
De nézzétek már ezt a "csúfságot"...családom legkisebb tagja legalább olyan elhivatottsággal hajol a műszer fölé mint apukája,és bár a nagyobb gyermekek nem engedélyezték a blogban való szerepeltetésüket,a kis srác nem ellenezte.Íme hát legkisebb gyermekem,amint elrévülten tanulmányozza a tárgylemezkén nyüzsgő Walter férgeket:
 Gergő legnagyobb örömemre mindig a sarkamban jár....van hogy csak csöndesen figyeli ténykedésem,ám van hogy egy váratlan kérdéssel fordul hozzám.Érdekli a dolog...mint mindenkit családomban!:)Nem véletlen hogy  párom egyetlen mozdulattal söpri félre a konyhai munkát ha kell nekem az asztal....hát,ilyen család vagyunk mi!
Miután a vizsgálat a hőn várt eredménnyel járt-vagyis a férgek élnek,betelepíthetőek-elkészítettem a nálam szokásos közeget...és az ülepített férgecskéket némi vízzel elegyítve be is oltottam azokat:

 Elegendő egyetlen kis nyomás a használatban lévő fecskendőn,és máris létrehoztunk egy heteken keresztül jól funkcionáló féregtenyészetet.....hihetetelen!Ilyenkor érzi azt az ember fia hogy maga is teremt-de inkább azt gondolom hogy csak további lehetőséget adunk a férgeinknek annak bizonyítására,hogy ők igenis élni akarnak...és sokasodni!
Nézzétek meg végezetül azt a képet,ahol látható a fénytörésben nyüzsgő férgecskék tömege..mindössze egyetlen milliliter lett oltva!

Azt hiszem bizakodva tekinthetek a jövőre...sőt,mára már tudom is hogy eredményes voltam!:) Bár a kultúra még fiatal,viszont már  a teljes felületet ellepték a férgecskék...alig várom hogy etethessek velük!
Sok sikert mindenkinek aki megpróbálja ezt a módszert!
Tisztelettel:Gábor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése