2012. július 5., csütörtök

Nitrátszelektív műgyanta-regenerálva!-AM.hu

Nitrátszelektív műgyanta-regenerálva!
2012.04.29 02:59:38
Érzem hogy hosszaban fejtegetem majd gondolataimat,illetve szeretném ha egy helyen lehetőségünk lenne erről beszélni..ezért a blog.
Mint a fórumon olvashattátok,pár hónapja nálam is "tiszteletét teszi" a nitrátszelektív műgyanta.Azóta kettő csomagocska már a "fáradás" jeleit mutatta-bár a teljes igazság az,hogy nitrátot nem mértem..csupán a víz színe,halaim viselkedése szolgál támpontul ennek megítélésében-no meg magának a műgyantának az elszineződése.Ilyenkor már látható rajta az,hogy felülete bebarnul a megkötött káros anyagoktól-bár a tannint is megköti tudásom szerint.Tudott dolog hogy főleg corydorasokkal foglalkozom,de azért halaim között szép számban Ancistrusok is megtalálhatóak.A coryk egyértelműen jelzik ha már kezd számukra kedvezőtlenné válni a víz kémiája,ilyenkor esznek ugyan-de koránt sem olyan vehemenciával.Aztán ugye olvashatjuk több helyen,hogy ezek a káros anyagok bizonyos koncentráció fölött nehezítik a vérben lévő hemoglobin oxigénfelvevő képességét,egyszersmind halaink szerveinek oxigénnel való ellátottságát.Nyilvánvaló hogy csökkenő ellátottság esetén halaink közérzete romlik,csökkentik-majd bizonyos szint fölött be is szüntetik a táplálkozást.
De...és itt van az a bizonyos kutya elásva kérem:esznek ők,viszont magának a tápláléknak az emésztése,az abban rejlő "építőkövek"hasznosítása is nehezítetté válik-sőt ami hasonlóan fontos a növekedésük is csorbát szenved.Ugye mondani sem kell,hogy pl.egy ivadéknevelő medencében milyen káros az,ha a növekedés drasztikusan lelassul,esetlegesen a magas-összefoglalóan csak-káros anyag koncentráció miatt még ne adj isten a betegségek,degeneratív elváltozások is megjelenhetnek?Mindeközben halaink egyre csak föl-fölcsapnak a vízfelszínre egy kis levegőért -/itt corykról beszélek/,hiszen mégoly kicsinyke agyuk is jelzéseket továbbít:oxigént!Nyugtalanná válnak,és ahelyett hogy idejük nagy részében minket örvendeztetnének meg szépségükkel,már kimondatlanul is az életükért küzdenek.És sajnos mint említettem:hiába a levegő....nehezített az oxigénforgalom-de lásd előbb leírva.
Itt rendkívül fontos megjegyezni,hogy ezen okok miatt is hihetetlenül elsőrangú,és szükséges a rendszeres vízcsere!Senki ne higgyen a szemének,mert lehet csodálatosan tiszta a víz-attól a kémiája mégis kedvezőtlenné válhat.Nem lehet elégszer hangoztatni a vízcserék fontosságát-bár hallani évenkénti kis "belespriccelésről",kis párolgóvízpótlásról-én ezt nem minősítenémCry!
De...már megint eltérek/;)/-mentségemre szolgáljon hogy az említett dolgok összefüggenek.Forduljunk hát ismét a cím adta téma felé,és beszéljünk a tulajdonképpeni szelektív gyanta regenerálásról!
Már a fórumon is jeleztem:elkezdtem a műveletet-kétségek közöt hezitálva.Rengeteg hivatkozást-itthoni és külföldi honlapokat,gyártói tanácsokat is figyelembe véve-olvastam,és meg kell mondanom:a pontos só koncentrációra adatot nem találtam-merthogy a regenerálást lágyvíz,és közönséges konyhasó adott oldatában kell végezni.Lágyvíz..nos van olyan hobbitársunk aki csapvízben regenerál,van aki ezt sose tenné.Mind a víz mennyiségéről,mint pedig az abban oldott só menyiségéről eltérőek a vélemények,egy azonban biztos:magasabb koncentráció jobban-pontosabban fogalmazva rövidebb idő alatt-regenerálja nitrátszelektív műgyantánkat!
Ezen információk okán én a következőképpen jártam el:egyik csak akvarizálásra használt vödrömben 15liter csapvízbe-nálam most 8Nk,8ph-egy kiló sót "zuttyintottam"a lehető legfapadosabb közönséges-legolcsóbb fajtából.A vödörke falára egy cseh típusú légemelőt tapasztottam föl,majd a vízbe belógattam a két kis csomagocskát rozsdamentes drótból hajlított kis tartók segítségét igénybe véve.A képen már a regenárálás első fázisának megkezdését láthatjátok:

Miután letelt az erre szánt idő-nálam 12 órás esti "műszak",reggel ez a kép fogadott:

Hoppácska....mi ez a förtelmes elszíneződés,mi ez a borzasztó lötty?Ez kérem a só hatása,mivel a műgyanta felületén megtapadt nitrátot,egyebeket annak felületéről eltávolította!Eleddig ez mind benne volt a vizemben-a rendszeres vízcserék,a szuper és biológiailag is aktív szűrésem dacára-elgondolkoztató...
Miután konstatáltam hogy valószínűleg kész vagyok,csak és kifejezetten a blog kedvéért elrekviráltam párom kislavórját:),hogy a kádba téve a fehér edénykében megmutathassam nektek valódi szinét..íme:

Ez természetesen ment a csatornába-pontosabban nálunk csak emésztő van még a környéken.
Miután a kis gyantazsákocskákat bő vízben a csap alatt kiöblítettem-elősegítendő ezzel a minél jobb só eltávozást-következhetett a második fázis,ugyancsak 12 órát szánva a sómentesítésre:

Az idő leteltével belekóstoltam a vödör vizébe-és semennyi só ízt nem éreztem..tehát elvileg azonnal kész is vagyok!Haha..nem én lennék ha ez így működne-meg aztán jobban féltem coryjaimat attól,semhogy egy bármilyen sót tartalmazó dolgot bezuttyintsak nekik!Ismét a csap alatti alapos leöblítés következett,majd egy pohárkába engedtem lecsöpögni a nyantát.Ekkor érzékszervi vizsgálat következett..megkóstoltam-illetve kontrollként páromat is megkértem erre!:D Igérjétek meg hogy nem szóltok neki;)!Semmiféle íz nem volt érzékelhető-hacsak nem a szokásos punnyadt csapi víz íze...
Visszakerült hát az őt megillető helyre,egy oldalmatten mögé,közvetlenül a vízszállítást biztosító cseh légemelő közelségébe:

ezennel és azonnal meg is kezdte működését,én pedig kora hajnalban halaim megszemlélése után a blogírást...
Szeretném ha a blog hozzászólásainál bátran kérdeznétek,illetve helyesbítenétek engem ha szükséges.
Kiemelkedően fontosnak gondolom ismét hangoztatni:a vízcserék nem elhanyagolandóak-véleményem szerint e gyanta csak segít nekünk kordában tartani a nitrátszintet-tehát igen hasznos,és  megfelelő alkalmazás eseték komoly segítség.Használjátok hát sikerrel,halaitok egészségére-saját örömötökre!:)
T.:Gábor





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése