2012. július 31., kedd

Air Pump 8000

Egy légpumpáról szeretnék pár képet mutatni nektek....és némi szöveget prezentálni a látottakhoz.
Idén februárban vásároltam egy kedves hobbitárs hölgytől igen baráti áron,használtan.A megrendeléstől számított pár napon belül már kezemben is tarthattam,és tekintélyes súlyából azonnal megéreztem:ebben van anyag...vágyaim talán teljesülhetnek!Mint hobbiakvarista nálam is csak szaporodtak a klf. légpumpák,együttes villamos fogyasztásuk már aggasztó méreteket öltött-és mindig ott lebegett a meghibásodás lehetősége a több különböző márkájú kis pumpa üzemelése közben.Emlékszem mikor a legelső Sera R 550-et beszereztem,úgy gondoltam kánaán van...aztán még lett 4 darab,de ezek mellett is üzemeltek más gyártmányok.A kerregéstől a brummogásig ,minden hangfekvés hallható volt szerény lakásunk pontjain,sőt éjjnek idején valóságos kakofóniába csapott át.Már ekkor kifejezetten hálás voltam családom toleranciájáért...később derült ki hogy őket ugyanolyan mértékben zavarta az állandó zaj,mint engem.:(
Ez azonban csak akkor derült ki miután elkészült a központi légvezetékem,és a fürdőszobába került a mostmár egyetlen működő légpumpa...."róla" szeretnék most írni.Nem hallgathatom el az előzetes tájékozódást sem...én már igen rég nézegettem a különböző légpumpákat,és pontosan ez-illetve tesvérgyártmányai tetszettek meg.No nem az áruk....hobbikasszámat megterhelte volna egy új készülék,így rendkívül örültem amikor -ha használtan is-de végül csak meglett.A következő leírásban ti is megggyőződhettek róla,hogy nem csináltam rosz üzletet-ez a gép mindössze talán ha egy évet üzemelt.
Említettem a testvéreit is...ha ti rákerestek,bizonyára számotokra is nyilvánvalóvá válik hogy gyakorlatilag egyazon termékről van szó,bár más néven,márkajelzéssel,esetleg más színben.Amelyeket én pontosan ilyennek gondolok:Atman HP 8000,Van Gerven Air Pump 8000,O2 Plus Air Pump 8000...
Igen markánsan számított nekem nem csak a szállított levegő mennyisége,hanem annak nyomása is...hiszen akkoriban még számos-és sajnos gyorsan duguló-porlasztó kővel "dolgoztam",kis pumpáim okán csak gyakori tisztítással kaptam kielégítő eredményt.Aztán ugye a hang..a fogyasztás...
De lássuk mit takar a burkolat,hiszen e blog a céllal jött létre,hogy a hozzám hasonló műszaki érdeklődésű kollégák végre beleláthassanak.
Megérkezett hát....ám mivel ekkor nálunk mínusz 15 fok környéki külső hőmérséklet uralkodott,pár napig még csak a dobozában várta hogy végre meghalljam a hangját.Tudni akartam vajon mi lesz amikor a helyére kerülvén beüzemelem....mire számíthatok a következő években tőle.Az alábi kis videón ti is meghallgathatjátok a hangját-nem is vészes!:)
 
Tehát használt készülékről van szó...tisztítani szükséges,és a fényképek is jó kapaszkodót jelentenek majd.Az adattáblák tanulsága szerint nem is rossz e masina...sőt talán még nekem túlzott is-gondoltam én februárban.:)

 Halvány gőzöm nem volt róla hogy nem is oly sokára ennyire megkedvelem....előbb azonban nekiláttam a burkolatok eltávolításának,és az állapotfelmérésnek.A következő képen már láható is:bizony elporolódott a belépő levegő előszűrője:
..és a légbelépő nyíláson is por van-tovább kell hát bontani.
Így folytattam a burkolat lebontását..már alig vártam hogy láthassam miben másabb ez,mint egy eddig ismert pumpa?
 Huhh..ez fenomenális!Rögvest szembetűnt az alumínium káva,a burkolt rezgőegység..és a rengeteg por,ami az előszűrő szivacs dacára befészkelte magát a házba is..
Érdemes azért megfigyelnetek a bal oldali burkolat tekintélyes vastagságát,és az összefogó csavarok számára beágyzott fém anyákat is...nem piskóta kérem,ez nem "egyszerhasználatosnak" készült!:)
E képen már magát a pumpát láthatjátok...burkolva,gumi lábakra helyezve a rezgéscsillapítás kedvéért.Itt kezdett komolyan tetszeni új szerzeményem...A műanyagok minősége,az átgondolt megoldások kivitelezése mind szakmai örömet okoztak nekem-a felhasznált anyagok pontosan olyan funkcionálisan voltak megválogatva ahogy nekem tetszik laikusként.Ami gumi az gumi-nem hitvány műanyagutánzat,ami pedig fém,az bizonyára okosan megválogatott alumínium,acél...ez kell nekem!:)
Talán azt hihetnétek,hogy a'la natur..én bizony egyben kiveszem az egész egységet....ám csak a kis rezgéscsilapító gumilábacskáknak örülök,melyek közül itt megmutatok egyet:

Sőt...egy kis videón is érzékeltetni kívánom milyen hasznos dolog a megoldás,bár itt gyermekeim aranyos civódása végett levettem a hangot:
Folytassuk hát a burkolat eltávolításával a munkát..közben takarítsuk az előkerülő részegységeket.
Itt azért két igen tekintélyes csévetest között található "valamit" látok....hogy is van ez,miként működik?Kezdjük a bontást....immár a sdolgok-illetve a pumpa-alapjáig hatolva.
 
Membránfedél
 Én már elkezdtem a membránfedél eltávolítását,itt is látható a tisztítás szükségesége..por mindenhol.
Elénktárul a tulajdonképpeni membrán.Mint látható,e gép kettő ilyennel rendelkezik-hátul pontosan ilyen van-tehát a csévék között rezgő permanens mágnesekkel ellátott "kulissza"egyzserre két membránt működtet.A membrángumik közepén elhelyezett műanyag lap az egyenletes teherelosztást hivatott szolgálni,hiszen e két gumilap hordozza a teljes rezgő alkatrész súlyát.Súrlódás csak a levegővel van,hiszen mágneses térben dolgozik..hozzá nem érhet semmi.
A képen megszemlélhető a két gumiból készült viszacsapó szelepecske,ezek "igazgatják" a levegő útját.Működésük már jól bevált,senkinek bemutatni nem kell...csupán az időnkénti csere,és a tisztogatás a feladat.Érdekes belegondolni hogy a membránokkal együttműködve a mindenkori frekvenciának megfelelően zárnak-nyitnak.....vajon hány milliárd periódust teljesítenek élettartamuk alatt?


Nos..ezt kerestük..itt a membrán,és tulajdonképpen felfüggesztése is látható a kép középvonalától kissé fölfelé-balra.Figyeljük meg a membrán peremét,és az őt befogadó ház hornyát is....itt történik a membránlap  tömítése.

Membrán háta...-a műanyag teherelosztó lapocska segít elosztani a terhet-ezt már írtam,de látványnak sem utolsó.
Miután innen eltávolítotuk a membránt,hátrafelé kihúzható az egész rezgő belső kulissza...
 
...ami ilyen.
Az "a"és a "b" jelölésű permanens mágnesek,és a tekercsekben folyó áram együttes hatása hozza létre a rezgést,ami a nyilakkal jelölt csatlakozási pontokon hajtja meg a membránokat.
Szeretném felhívni a figyelmet arra hogy ez az alkatrész kissé sérülékeny..rendesen súlya van,ugyanakkor a műanyag keretekbe ágyazott mágnesekkel elejtve sérülékeny is.Bánjunk hát vele óvatosan...


Miután végeztünk a pumpa szétszerelésével,már csak a tekintélyes súlyú alaplapot kell kicsavaroznunk,és azt megemelve láthatjuk a gép alsó burkolata és a szerelőlap közötti további szűrőmédiákat..ezek a távozó levegő továbbtisztítására szolgálnak,őket is poroljuk ki rendesen..


 Elérkeztünk hát vizsgálódásaink végéhez,már csak az alapos tisztítás van hátra,némi mérés..aztán rakhatjuk is össze-reményeim szerint pár évre.:) A képen látható eszközök segítségével+ egy ecset megoldható a folyamat..semmi kihívás nincs benne,csupán figyeljünk pár dologra.
Ezek a következők:

Alapos-ám kíméletes tisztítás-a kép alsó szélén látható mindaz a por,amit csak erről a két alkatrészről eltávolítottam!
 Az alsó rész,és a hordozó fémalaplap közé kerülő gumi precíz behelyezése..elmozdulás ellen lehet hogy pár csepp ragasztó segítségét kell igénybe vennünk.
Ha lehet ezt ne csináljuk...ha kicsúszik a kezünkből az alkatrész,ez könnyen sérülhet!Az előbbiekben már említettem...
Figyeljünk oda a kis alátétek beszerelésekor azok helyes sorrendjére...másképpen bonthatjuk vissza.
 A membrán behelyezésekor adja magát...a fölső,és az alsó szélén található kis "pöckök"-talán a membránnál jobban kivehetőek-hivatottak a műanyag betétlapocskákkal együtt ellátni az a feladatot,amit a rezgő mágnesek kereteinek pozícionálása ró rájuk.Mivel ennek,és a csévéknek a távolsága minimalizálva van,így látható hogy semmi nem véletlenül kerül oda..
A kifúvott levegő ezen-és hátsó ikertestvérén-a gumi csövön keresztül kerül be alulra,a szűrőszivacsokhoz.Csak elgondolkoztam azon,hogy vajon e szorító pántokon kívül nem lett volna jobb bilincseket használni?Legközelebb cserélem...itt láthatóan nem egyenletesen szorítja rá a membránfedélre a csövecskét.
Figyeljétek meg:nem egyforma hosszúak ám a csavarok.....mindnek a régi helyére kell visszakerülnie,erőltetésnek a legkisebb látszata nélkül...így garantálható a végeredmény,egy tiszta,üzemkész Air Pump 8000-es..ami alig várja hogy segíthessen a hobbinkban:


Azért egy kis csemege még vájfülűeknek...én szeretek "méregetni";)...
Az alábbi animáción 8 secundumos időközönként ti is leolvashatjátok a membrán méreteit jobb időket látott mérőeszközeimen...legalábbis remélem.
Még egy kis mérés...most a fogyasztás tekintetében.Alig ismerek a hangomra-de jó vidékies!:D
Véleményem szerint baráti..alulmúlja a gyári adatokat,ahogy csökken a levegőelvétel,úgy csökken a fogyasztás is..a hangja sem vészes.Én őszinte szívvel ajánlom bármelyik hozzám hasonló akvaristának...nem csalódtam benne,bár időnként akár 27 fogyasztót is ellát.Sőt...ha valaha sikerülne fejlesztenem,lehet hogy ismét ilyet vennék.
Természetesen vannak jobbak-szebbek..drágábbak-olcsóbbak.Nekem "Ő" van....majd bemutatom a többieket is,lehet hogy a kis légpumpák iránt is vannak érdeklődők-én pedig szeretek szerelgetni!:)
Remélem a kíváncsiságod egy részét ki tudtam elégíteni kollégám-én bárhol kutakodtam nem találtam igényeimnek megfelelő leírást e légpumpáról.
Megköszönöm P.S. barátom segítségét a figyelmem e készülékre való terelésében,Criss48 pár fotóval illusztrált bemutatásáért hálás vagyok...Van olyan kollégánk aki frissen vásárolt kísértetiesen hasonló paraméterekkel rendelkező "masinát"...bár a név totál más,mégis azt hiszem neki is tudtam segíteni e kis prezentációval.
Ajánlom blogomat Mátéfi Gyula barátunknak..kívánom hogy új pumpáját még legalább 100 évig nyüstölhesse-aztán vegyen egy újabbat!;)
Valamenyiőtöknek sok sikert a hobbiban...
T.:Gábor



2013.12.22.
Eljött hát az ideje az éves karbantartásnak is- bár ennél a készüléknél ez egyenlőre és szerencsére még csak a szívó oldal tisztításáról szól.Ám ez sem tanulság nélküli, frissítem hát a blogot néhány képpel és némi szöveggel.
Legelőbb is nézzük mi okozza azt,hogy mintha hangosabbnak érezném a pumpám hangját mint egy éve?Mintha nem is jönne annyi levegő már,sőt a nyomás is kissé visszaeshetett szerintem.Gyors próba:befogom a kifújó csonkot-ha membránszakadás akkor vagy "kerregni fog",vagy meg sem változik a hangja mint nagyon kevés levegőelvételkor szokott.Ilyenkor nekikezd brummogni mint egy maci...a fogyasztása is csökken,de vigyázzunk mert jobban melegszik is kissé!
A kifújó csonk befogása a kívánt eredményt hozza,megkönnyebbülök!Ennél a megoldásnál a rezgőmembránoknak nem csak a levegő sűrítése,hanem az egész "rezgőkör" súlyának megtartása is feladata-így a gravitációnak mintegy ellentartva szerintem a membránokon majd felül(ahol igyekszik elszakítani a súly)fog jelentkezni előbb csak elvékonyodás,majd beszakadás is.Amint ez bekövetkezik azonnal cserélni fogom a tönkrement gumilemezt, mert előreláthatóan már fiókban vannak a pót példányok! ;)
Semmi gond azonban, a készülék hangja elmélyül, és nem is fúj mellé valahol a készülékben..ezt hallanám!A rezgőmembrán tehát rendben van a gyorsteszt szerint.
Lehetne még az okozó a kis gumi visszacsapó szelepek sérülése is, netán ha elkoszolódnak,vagy maga a szelepülék piszkolódik el.
Én azonban tudom hogy mi a baj...és nagyon melegen ajánlom mindenkinek hogy bárminő pumpája van is erre figyeljen!
Minden pumpa szívó oldalán kell hogy legyen valamifére levegőszűrő-enélkül magába szívná az olyan aprócska porszemcséket,textilszálakat stb. miket mi észre sem veszünk!A por aztán megkezdené áldatlan munkáját minden olyan felületen ahol súrlódás van-lengődugattyús pumpa tulajdonosok figyelem!-ott eróziót okozna.Mindenképpen meg kell hát akadályozni a bejutást,és időnként az ennek eszközéül szolgáló szűrőmédiák tisztítását is.
Ezt csináltam meg most...nézzünk egy képet hogy mi mindent szed össze a levegőszűrő:
Kérem ez förtelem!Figyeld meg a nyilakkal jelzett por sajátosságait,és a lerakódások vastagságát!
Az alanti képen talán még jobban érzékelhető ez....
Nos,ugye mondanom sem kell hogy ennyi por és szennyeződés már rég működésképtelenné tette volna a pumpát,legalábbis számottevően gyengébb,és kisebb nyomású levegőt eredményezett volna!Nyilvánvaló hogy igen jótékony hatású a levegő előszűrése,helyezzünk erre kellő hangsúlyt!Ha a szűrőmédiák olyannyira elkoszolódtak volna,vagy elhasználódásuk olyan mértékű lenne akkor javaslom a cseréjüket.Maga a fekete szivacs TM30-nak megfelelő cellaméretű lehet érzésem szerint,és minden további nélkül használható a kék színű ismertebb változat is.A kis szövetdarabka kiváltására minden további nélkül alkalmasnak gondolom a ritkább filceket,nemezlapocskákat.Ezeket akár magunk is kiszabhatjuk már jó előre,és egy pormentesen szárazan tartó műa. tasakocskában őrizzük a felhasználásig.
A lenti képen a már portól megtisztított elemeket szemlélheted,egy másik layer-en ráillesztettem a levegő útját mutató kis nyilakat is-itt a számok a levegő haladási sorrendjét jelölik.Kérlek figyeld meg  az "1" jelölésű nyilacska környezetében látható levegő belépő rést,és a kis légszűrő kamrácska körbefutó tömítését is!Az effajta műszaki részletek, a finoman átgondolt és alkalmazott anyagfelhasználás teszik a komoly pumpákat iparivá...élvezet számomra az ilyen részletek tanulmányozása!:)
Még ne szaladjunk,mert van még egy sajnálatos érdekesség is-nézd kérlek a valaha fehér színű szűrőfilcet!Ez egy koszos matériává változott már!Bár pormentes-ki is porszívóztam erősen!-mégis elszíneződött...a következő tisztítási műveletnél cserélem!
 Mégis mi lehet az ami elszínezi a szövetet?Gondoljunk csak utána!Addig nézd meg hogy ujjaimat is milyen szépen megfogta.....



  ...igen,megfestette a redőket a korom!A levegőben lebegő igen aprócska mikroszkopikus szennyeződések is nagy számban kiszűrésre kerültek,hiszen errefelé is vannak autók-a szomszédban meg autószerelő műhely is!-sőt itt sokan vegyes tüzeléssel fűtenek.Ajánlom tehát a szűrők alapos tisztítását,vagy cseréjét.
Amiről már nem szükséges képeket beillesztenem,hiszen a régebbi bejegyzés tartalmazza az a pumpa teljes szétbontása-takarítása.Különös figyelemmel illetve a visszacsapó szelepecskék anyagát elöregedésre vadászva,azok fészkeit és záró felületeit szemlélve tisztítva.Magának a  rezgő membránnak a tüzetes vizsgálata is elhagyhatatlan..szerencsére az enyémen a leghalványabb jele nincs kopásnak,kezdődő beszakadásnak,mint fentebb is írtam már.
Minekutána ilyen szívderítő állapotokat leltem megnyugodva szereltem össze ismét a pumpát ügyelve a tömítésekre,és a tisztaságra....a következő évben teheti nyugodtan a dolgát,én pedig csak nyitogatom a csapocskákat hadd jöjjön a levegő! ;)
Szeretem a számokat-ezt a pumpát lassan két éve használom,üzeme folyamatos-rá van bízva a szűrés,levegőztetés.Rendkívül fontos nekem hogy biztonságban tudhassam halaimat,a kis ivadékokat,és a netán kelő ikrákat is-ez a pumpa igen sarkalatos pontja a hobbimnak! Szórakoztatásképpen kiszámoltam vajon mennyit dolgozik a rezgőmembrán?Évenként vajon hányszor járja be útját a két elekrtromágneses tekercs között-vajon a gumi alkatrészek mennyiszer hajlanak ide-oda?
Kapaszkodjunk....
50Hz/sec,folyamatos üzem egy évig...na mennyiszer akkor??? Megdöbbentő az adat-számolj velem:
50x3600x24x365=1.576.800.000 rezgés évente...  másfélmilliárd!! Elismerésem a gyártónak-legközelebb esküszöm hogy ha a párom nem látja megpuszilom a membránt! :D
Kellemes téli időtöltést nektek-e pumpára még visszatérünk a télen,de nem tisztítás tekintetében!
T.:Gábor


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése