2012. július 5., csütörtök

Mérve!-AM.hu

Mérve!
2012.06.30 16:29:49
Még alig múlt éjfél amikor heves zivatar rázta meg a fákat a kertben...ráébredtem.Képtelenség ilyen időben aludni-gondoltam-a levegő friss,hűvös..menni kell!Irány hát a Sajó,éjszakai ellenőrzés is ráfér igazán-bár odaérkezve egyedül voltam a parton e korai-vagy késői?-órán.Magányosan teltek az órák,mígnem a pirkadattal befutott első sporttársam is...de addig számos éjszakai neszt,rengeteg parti mozgolódást élhettem át horgásszékemben gubbasztva.Megállapítottam hogy még mindig csípnek a lányok-hiszen a szúnyogok közül csak ők foglalkoznak vérszívással.Jól éreztem magam,mint mindig ha csöndben lehetek..és főleg valamely víz partján.
Munkám egy részének végeztével végül belevethettem magam a mérésekbe..a héten nagyon kedves kolleginánk küldeményeként végre normális reagensekhez jutottam-hiába, évtizedek alatt sem tudtam megkedvelni azt a tesztet ami itt elérhető:(Most
azonban újult lendülettel vetettem magam  a témára..

Vajon van aki ne élvezné egy ilyen park használatát?Alig hiszem..Van ittnitrát-nitrit teszt,ph mérő kütyü-és Kh-Gh meghatározásához szükséges készletecske is...Mindez gusztusos kis flakonkákban,csoda küvettákkal..:)
Lássuk hát milyen eredményeket mértem a folyón,és saját vizeimben..
Sajó:Ph:8,Kh 7,Gh 14,NO2 0.0,NO3 0.0 mindez 20 fokos vízben...valahogy el is vártam hasonló eredményt.
Hazafelé utamon megálltam egy kis vízfolyásnál,és jól kiöblített flakonban hazasiettem egy kis mérnivalóval..íme:
Hangony patak:Ph 8,Gh 41/!!/,Kh 16,NO2 0.5mg/l,és végül NO3 10mg/l.Elgondolkoztató...főleg az a tény,hogy a város mocskát összeszedve lepedékes vizű patakocskaként a Sajóba ömlik.Tavaszonként ebbe is feljárnak a halak ívni-bár megjegyzem:akkor nem ilyen poshadt-halott kinézete van!
Hazaérve még érdekelt a kútvizem,csapvizem,és akváriumjaim közül pár tesztje..így ezekkel is dolgoztam kicsit.
Kútvizem:Ph 8,Gh 23,Kh 9,NO2 0.0,NO3 10mg/l....mindez a jó hideg borsodi kivitelben,hiszen mindössze 12 celsiusnál állt meg a hőmérő higanyszála.A nitrát érdekes..de nem meglepő:felénk még nincs csatornarendszer,és bizony páran egyenesen az árokba nyomják ki esőkor a szennyet:(Magam az emésztőnkben feltáró kultúrát "üzemeltetek",időnként újabb adag Septifossal rásegítve.Az így keletkező víz nagy része kilocsolásra kerül..de csak a kert azon részére ahol fák,és semmire nem használt fű van.Érdekes hogy a szürke víz nem is büdös..a fű viszont akkorára nő mint sehol máshol!:)A kútvizünket is csak locsolásra használjuk...bár nyilván megfelelne WC öblítésre is-ha lenne házi vízművünk.
Csapvizem:Ph 7.5,Gh 17,Kh 10,NO2 0.0,NO3 0.0 a jól kieresztett csapból 18 fokos víz jött éppen.Bajom van vele...tavaly ősszel egy másik hálózatra kötöttek rá minket,és azonnal el is búcsúzhattam az addigi 8-12 Nk-s víztől...ez most mintha lebegő részeket is tartalmazna,mert a pohárban néha bizony reggelre fátyol van:(Ezt isszuk-ezzel főzünk..sőt halaznom is ebben kell eztán.Cserélgettem is tegnap bőszen a vizeket,hiszen halaim mindig élvezik amikor végre kapják az újat-erre mit mérek egyik akváriumomban ma?
Akvárium tegnap cserélt 40% víz:Ph 7,5,Gh 20,Kh 2/??/,NO2 0.0,és végezetül sajnos NO3 100mg/l körüli....A víz most fűtetlenül is 24 fokos.Borzalom,ám van tanulsága-története.Kora reggel hazaszóltam a nagyfiamnak..ugyan etesd már meg a növendékeket egy kis szárazzal,már biztosan várják!Nem találta a saját e célra vásárolt és ritkán alkalmazott szárazeleséget,de feltalálta magát:kért a szomszéd baráttól!:)Mikor 10 óra körül hazaértem,azonnal szemrevételeztem az "állományt"-ez évtizedes szokásom.A medence alján ott a kaja..a coryk figyelnek...néha egy-egy följön levegőért.Istenem...a víz homályosodik,a halak mintha apatikusak lennének-azonnali leszívása a maradéknak-ha egyáltalán ettek belőle.Cserevíz készítése,ismételt 50%-os vízcsere....mérni is csak a félretett vizet mértem,nem késlekedtem.A medencében oldalmatten működik cseh emelővel,a matten kamrájában nitrátszelektív gyanta-biztosan kimerülve.
Tanulság:nem kárhoztatom a srácot..én voltam a hunyó:(.Inkább egy kis éhezés,vagy jobb tájékoztatás az otthoniaknak a kaja helyéről,mennyiségéről-de végül nem lett baj.Egyetlen halam sem hullott el-estére már módjával kaptak fagyi v.szúnyogot is.A gyanta holnap regenerálásra kerül....lehet még ettől is magasabb érték lett volna ha nincs!Ki-ki vonja le a tanulságot...szárazzal való etetés csak ismert és minőségi eleséggel.Bár nem kívánom közölni a kaja nevét,mégis elgondolkoztató:nitrátbánya....Íme az a kép amit a reagensek nekem mutattak:

Utolsó mérésemet szántam tanulságként,bár azt hittem ebben a medencében fogok a legrosszabb paramétereket mérni...
Akvárium 2:víz 14napja-ó istenem két hete!-nem cserélt,a C.aeneusok éppen rakosgatják az ikrát.Vize:Ph 7.5,Gh 18,Kh3,NO2 0.0,NO3 50.0mg/l alatt...a víz ugyancsak 24 fokos.
Csere lesz holnap..ám mint látszik nem mindig kell sokolni a corykat hogy ívjanak;)!
Felhívnám a figyelmet a nem is oly régi  javaslatra...Országos víz adatbázis.Én szivesen megmérném még a legapróbb vízfolyást is itt a környéken...sőt akár a forrásokat is.Ha lenne hová feltölteni az adatokat nyilván hasznos lehetne a vájtfülűeknek..;)
Ez hát a mai méréseim eredménye..száraz,de talán tudtam nektek annyi kedvet csinálni hogy ti is mértek-és jobban elsajátítjuk mindazon történések miértjét,ami vizeinkben történik.Nekem azonnal kedvem is lett egy kicsit visszaolvasgatni.....
További kellemes napot:Gábor

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése